Struts

Jeg har vært i Oudtshoorn. Det er en liten by som kalles strutsehovedstad.

Struts er en type fugl som ikke kan fly, det er faktisk den største fuglen i hele verden. Den har lang hals som en sjiraff 🦒. Men halsen til strutsen er mye tynnere og den kan snu seg helt rundt!! Strutsen har tynne bein og to tånegler, kanskje de er i familie med dinosaurene? Man kan se forskjell på en jente og guttestruts når de blir over 18 måneder: jentestrutsen er brun i fjærene og guttestrutsen er svart. En struts er sammen med kjæresten sin hele livet. Når guttestrutsen blir forelska får de rosa knær og blir rosa rundt nebbet.

Skallene til eggene deres er så tykke at de tåler 120 kg. Både Linnea og jeg fikk lov til å stå på dem. Strutser spiser steiner og gress. De løper kjempefort, 60 kilometer i timen. Jeg elsker strutsekjøtt, jeg har spist både strutseburger og struselasagne. Nam! Fjærene til en struts kan man lage fjærboa og støvkoster av. Vi kjøpte en støvkost. Den var veldig myk.




Kommentarer

  1. Så mye du har lært om struts, det er jammen en gøyal fugl. Jeg visste ikke forskjellen på gutte- og jentestruts. Tenk om det hadde vært sånn med oss mennesker, at gutta fikk rosa knær og ble rosa rundt munnen når de ble forelska😁. Og tenk at dere kunne stå på egga uten å ødelegge dem, merkelig. Så gøy at du liker strutsekjøtt da, det synes jeg var veldig godt også. Veldig gøy å lese bloggen din, du lærer oss mye også👍 Klem fra mormor❤

    SvarSlett
  2. Vi gutter hadde godt rundt med rosa knær hele tiden om sommeren? Da bruker vi shorts hele tiden! Godt at dette ikke er så kjent her i gamlelandet! Til og med jeg hadde klart å stå på eggene! med noen kilo! Gleder meg til neste reisebrev! Morfar

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

I ødemarken «out-back»

Det nærmer seg...

NYTTÅRSAFTEN