Sydney

I Sydney bor det fire millioner mennesker. Det er en av de største byene i Australia. 

Fredag
I dag skulle vi til zoo og akvarium. Jeg gledet meg mest til zoo, fordi der er det kule dyr. Vi fikk lov til og gå inn i buret til kenguruene for å se på dem. Det var en som var 8 måneder gammel og den måtte være i et eget bur. Mens de som var noen år sov ute blant andre dyr og rett på bakken. Når vi hadde sett lenge på kenguruene ville jeg se på krokodillen. Jeg fikk komme helt inntil, i et glassbur. Når jeg var der stirra jeg den rett i øynene! Den latet som den var en pinne så den lå helt stille. Etter det gikk vi for å se på koalane, de var så søte så alle i familien måtte ta bilder. De så ut som levende kosebamser og jeg fikk lyst til å ta på dem. Men det kunne jeg ikke. Man skal ikke kose med ville dyr. 

Når vi var ferdig på zoo skulle vi på akvarium. Jeg syntes det var kjedelig når vi bare så på fisk, men så gikk vi endelig til haiene. Jeg så fire voksne haier, de hadde kjempeskarpe tenner!!  Etter at vi hadde sett ferdig skulle vi spise lunsj på et «tea rom». Australia har vært engelsk før, så de er veldig glad i te. Her fikk vi hver vår sølvkanne med te. Det var over 160 forskjellige tesmaker å velge mellom. Jeg valgte  sjokolade-roibos med masse sukker i. Vi fikk et svært tårn med sandwicher og små kaker. Jeg spiste to egge-sandwicher og masse sjokoladekaker, etter jeg hadde spist alt det var jeg kjempemett. 


Lørdag
I dag skulle vi på Bondi Beach, vi måtte kjøre buss til stranda. Da vi kom fram var det over tusen mennesker der så det var vanskelig å finne plasser. Bondi Beach er en strand. Noe som er spesielt med Bondi er at det er et TV-program om livredderne som jobber der. Det er et program som min familie liker å se på så for oss var det kjempekult å se hele stedet vi på en måte hadde sett før. 
Det var kjempesvære bølger der. Jeg ble dratt inn 2 -3 ganger med understrømmen. Da jeg hadde badet 2 ganger begynte det å regne, så vi forta oss for å rekke bussen hjem til hostellet. 

Søndag
Denne dagen hadde jeg gledet meg til. Vi skulle gå Harbour Bridge Climb. Broa er av stål, og vi skulle klatre inne i den og helt opp på toppen. Toppen er 154 meter over bakken - eller vannet da. Det var veldig gøy fordi vi hadde en kul guide, men jeg ble ganske sliten etterhvert, jeg gikk 1002 trappetrinn før jeg var nede igjen. På toppen var det kjempefin utsikt over hele Sydney - og operaen var bitteliten! Vi spiste middag på en pub. I dag spiste mamma og pappa pizza med kengurukjøtt.

Om kvelden dro vi i operaen for å feire at vi hadde vært på tur i to måneder. Vi pyntet oss alle sammen. Det var veldig kjedelig å være der, men det var to sanger som var fine. 

I morgen drar vi til Ayers Rock. Det ligger midt i Australia og er kjempevarmt. 40 grader!! 











Kommentarer

  1. Kjære skribent Alma! Så fint å høre om alt du opplevde i Sydney. Jeg lurer på om Bæ var med deg i Zoo og på akvariet? I så falltenker jeg han var redd for den digre krokodilla. Skulle forresten vært moro å se når den lot som den var en pinne😁 Jeg synes også at koalaer er kjempesøte. - Hørtes skummelt ut med understrømmer. Men det er jo på den stranda det er så mange flinke livreddere, så de passer sikkert godt på alle som bader. - Å klatre på Harbour Brigde høres veldig kult ut (og for meg veldig nifst) - dere er tøffe. - Hvilken opera var det dere så? Jammen var dere fine på operadagen, litt stas å pynte seg vel? - Greier du å huske alle de morsomme og spennende tingene du er med på tror du? Det håper jeg! Vi tenker veldig mye på dere, tegner reiseruta opp på et kart vi har på kjøkkenet og leser om stedene dere besøker, så vi reiser litt vi også.😊Diger kenguruklem fra mormor

    SvarSlett
  2. Flott Alma! Jeg kunne tenkt meg å klatre på Harbor Bridge! Den broa syntes jeg er flott! Er nok noe mer skeptisk til å være sammen med krokodiller! Fortsatt flott tur rundt i Australia. Morfar

    SvarSlett
  3. Hei morfar det var en kjempe fin tur på broa! Jeg likte krokodillen var ikke så skummel egentlig. Jeg savner deg. Krokodille klem fra ALMAaaa

    SvarSlett
  4. Bæ var dessverre ikke med han var redd! Koalaer er favoritt Australia dyre mitt! Jeg vet ikke viljen opera vi var på dessverre. Jeg følte meg fin i kjolen, men det er ikke helt meg. Klem fra Almis palmis også kalt Almadetbalma eller foretrekker Alima best. P. S. Alma mente jeg

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

I ødemarken «out-back»

Det nærmer seg...

NYTTÅRSAFTEN