Safari


Safari er en turistreise i naturen, der målet som oftest er å se og fotografere ville dyr. Safari betyr reise på Swahili, et afrikansk språk. Jeg så mange dyr på min safari nå vil jeg fortelle om tre av dem.

Løver
Løver er en av de fem store. De fleste vil se løver, men ikke alle får se dem. Vi fikk se barn hunløve og hanløve, de hadde spist på natten så det var helt trygt, løver spiser antiloper. Løver er i slekt med katter. Guiden vår sa at løver kunne komme på natten og snuse på teltet, fordi de jakter på natten og sover på dagen. Løvers brøl kan høres 6 mil unna. Hunløven og barna er de som er mest sammen, hanløven liker å være alene, men hvis noen vil skade barna eller moren så beskytter ham dem. 

Sjiraff
Sjiraffer har en lang hals sånn at de kan spise på høye trær. Sjiraff er verdens høyeste dyr, den har lang hals og lange bein. Guttesjiraffene kan veie opp til to tonn. De finnes bare i Afrika. Du ser forskjellen på hun og han sjiraff på horna. Jentene har hår på horna for å pynte seg for guttene, guttene mister håret fordi de slåss. Hvis en sjiraff har brune rundinger på huden  så er den gammel og hvis den har lyse så er den ung. 

Elefant 
Elefanten er en av de fem store fordi han er kjempe stor. Det er favoritt dyret mitt. Det var det dyret vi så mest av. Det var en som sto rett ved siden av campen. Når en elefant blir redd blåser den i snabelen. Den kan veie 6-7 tonn sånn som en bil. De er sosiale. De tror de er kjempe små, de er redd for mus. Støttennene til elefanten er så verdifulle at de blir jaktet på. 


Da har jeg fortalt om tre av dyrene vi så på safari. 
Jeg syntes safari var så kult.
Du bør prøve.



Kommentarer

  1. Spennende Alma! Jeg viste ikke at safari var Swahili! På bildene ser det ut til at du var helt inn på dyrene. Det må ha vært litt skummelt også!! God tur videre!! Hilsen morfar

    SvarSlett
  2. Så fin beskrivelse av safari og tre av dyra dere så. Det var sikkert veldig spennende og litt skummelt å komme så nær de store, ville dyra. 😱Jeg liker godt sjiraffer, og nå lærte jeg mye nytt av deg - så bra👏Lurer på om Bæ var litt redd, når han så dyra du skrev om? Klem fra mormor❤

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

I ødemarken «out-back»

Det nærmer seg...

NYTTÅRSAFTEN